New York, élen a városmárkázásban

Írta: Sikeres Város 2011.02.14. 21:16

A városmárka építés, azaz a city-branding célja, hogy az adott városról egy olyan egységes pozitív és egyedi kép alakuljon ki, amit következetesen lehet a világ felé sugározni, így növelve a városok a vonzerejét. A nagyvárosok nemzetközi versenyében az élen járók mindegyike megtalálta azt a megkülönböztető tulajdonságot, amire építve egyedi város-márkát lehetett kialakítani. Jó példa erre Párizs – az elegancia és a fények városa, Milánó – a divat fővárosa, Róma – az örök város, vagy New York - a felhőkarcolók és a csillogás birodalma.


A Nagy Alma biztosan a világ legismertebb városai közé tartozik. Ám ahhoz, hogy egy város ismertté és kedveltté váljon, nem elegendő a puszta létezése. Olyan tudatos kommunikációra van szükség, ami megtalálja, hogy a város mitől különbözik a többitől, kiemeli ezeket a tulajdonságokat és történetet fon köréjük. A következőkben arról olvashatunk, miért is szeretik és ismerik oly sokan ezt a nyüzsgő metropoliszt, mi teszi izgalmassá a várost, ami sohasem alszik.


 
New York márkázásának kezdetei az 1920-as évekre tehetők. Ekkor alakult ki a ma már mindenhol ismert Big Apple, magyarul a Nagy Alma kifejezés. Kialakulása egy sportriporternek köszönhető, aki hallotta, hogy a New Orleans-i lovászfiúk úgy emlegetik a New York-i versenypályákat, hogy a Nagy Alma, mert olyan alma formájúak. Így azt a címet adta a rovatának, hogy a Nagy Alma körül, Around The Big Apple. Egy évtizeddel később sokan átvették a szóhasználatot, és New York-ot most már a Nagy Almaként ismerjük, amiből mindenki szeretne egy harapást.
A legelső konkrét városmárkázási lépéseket az 1970-es években tették meg, mikor is a város vezetősége úgy döntött, hogy több befektetőt és turistát szeretnének a városba csalogatni, ezzel megakadályozva az elinduló recessziót. Felfogadtak egy reklámügynökséget és egy grafikust, hogy készítsenek New York városának logót és szlogent. Ekkor alakult ki a híres ’I love New York’ kifejezés, ami a mai napig a város hivatalos szlogenje. Itt is egyértelmű a tudatos kommunikáció, amit nagyon ügyesen terveztek, hiszen ez a szlogen emóciókat közvetít, érzelmeket vált ki az emberekből, ezzel is kötődést kialakítva a városhoz.



A márkázás alapfeltétele, hogy olyan érdekességek, látványosságok legyenek a városban, amelyek turistacsalogatók, és ezeket lehet később kommunikálni. New York bővelkedik ilyenekben, gondoljunk csak a Central Parkra, az Empire State Buildingre, Greenwich Villagere, a Metropolitan Múzeumra, a Modern Művészetek Múzeumára, a SoHora, a Szabadság-szoborra, a Times Square-re, a Chrysler Buildingre, a Guggenheimre, a Wall Streetre vagy Tribeca.


A város tudatos kommunikációja mellett azonban számos más tényező is beleszólt New York sorsába. Gondoljunk csak a kultikus filmekre, amelyek New Yorkban játszódnak, mint például a King Kong, a West Side Story, az Álom luxuskivitelben vagy a Szex és New York. De számos zenei alkotásban is főszerepet játszik a felhőkarcolók városa. Ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy a ma az emberek fejében élő kép alakulhatott ki erről a metropoliszról.


 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sikeresvaros.blog.hu/api/trackback/id/tr382661615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása