Jobb pozícióra törünk az országmárkázás mátrixában
A Mátrix trilógia második részében Neo úgy dönt, szembenéz a valósággal, amelybe Morpheus vezette be. Elindul, hogy felkutassa az igazságot, és „értelmét” kiszabadítsa a Mátrix rabságából. Neo elhatározza, hogy a benne rejlő erőket megismeri és felhasználja céljai eléréséhez.
Mi köze mindennek a városmarketinghez? Nem sok. De annyi bizonyosan, hogy Magyarország számára is eljött az idő, hogy lappangó erőforrásait felszabadítsa. Azt a sokféle irányt amit kipróbált az utóbbi időben most mind összefogja. Végre kitalálja magát, legyen középpontja az országmárkának. Az Új Széchényi Tervben az egészség kerül a fókuszba. Ha erre megtörténnek a megfelelő lépések, ez a városok számára is új lehetőségeket teremt.
A pozícionálás jelentőségét talán már nem sokan vitatják.
Manapság, ha egy ország vagy település nem stratégiai szinten kezeli a kommunikációját - legyen szó az érdekgazdák vagy a szélesebb nyilvánosság felé irányuló kommunikációról - akkor komoly lépéshátrányba kerülhet. Az országhatárok már-már csak szimbolikus értelemben léteznek, a globalizáció zászlaja alá már hazánk is beállt, a működő hálózatok jóvoltából pedig a világ lekülönbözőbb részein pötyögő egyének bármikor összedughatják a fejüket a virtuális térben.
Míg régen a sikeres működéshez elengedő volt, ha az operatív ügymenet rendben van, ma már egy naprakész honlap, illetve irányított, tervezett kommunikációs aktivitás nélkül olyan mintha nem is léteznénk. A tömegkommunikáció reneszánszának vége. A web 2 internetes horizonton történő megjelenésével, pedig már gazdasági, politikai jelentőségűvé vált az, hogy mit gondolnak az emberek a cégünkről, a városunkról vagy akár az országunkról.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a sikeres kommunikáció egyik legfontosabb lépése, hogy számba vegyük azokat az adottságokat, amik által stratégiai előnyre tehetünk szert. Ilyenkor gyakorlatilag meghatározzuk, hogy milyen attitűdhöz, fogalomrendszerhez kapcsoljuk Magyarországot. Hogy hogyan helyezzük el hazánkat az emberek koponyájában. Ennek kell a stratégia kiindulási pontjának lennie, amelyre a későbbi kommunikációnk épül majd.
Hazánk számára az egészségipar komplex és pozitív pozícionálási lehetőségnek kínálkozik. Többek között azért, mert tartósan növekvő és az egész világon folyamatosan felértékelődő piacról van szó. Magyarország adottságait tekintve egyedülálló természeti erőforrásokat, valamint gazdag termálvízkincset tudhat magáénak. Továbbá az egészség egy olyan pozitív hívószó, ami általában pozitív kontextusba helyezheti hazánkat.
Más szemszögből: az egészségügy a társadalmi infrastruktúra része. Egy fejlett egészségügyi rendszer megléte szempont lehet mind egy K+F beruházás mind egy logisztikai központ létrehozási helyének meghatározásánál!
Magyarország az egészségipar számos területén kiemelkedően jó referenciákkal rendelkezik. A Pető Intézet, a Pető-módszer a világon elismert hungarikumnak számít, azaz az innovatív rehabilitáció területén is ismertek vagyunk. Gyógyszergyártásunknak tradíciója van, nemzetközileg is ismert, a térségben még mindig vezetőnek számít. Kutatási eredmények terén is jól alakítunk: igen jó kutatási háttérrel rendelkezünk az élettudományok területén a genomikától az info-bionikán át számos területig. Az orvosképzésünk kiemelkedően magas színvonalú, amely megalapozza a magyar egészségügy jó hírnevét.
Kiemelkedő, pontosabban egyedülálló a gyógyvízkészletünk. Ha már gyógyvíz, akkor a gyógy-idegenforgalmunk egóját simogatandó álljon itt: a TripAdvisor 2009-es „Best Spa Vacations – Europe” listáján Budapest Isztambul után a 2., Hévíz pedig a 13. helyet foglalta el.
Ha a fentiek még mindig nem lennének elegek ahhoz, hogy az egészségipart jó ugródeszkának tekintsük hazánk számára: bizony, kis hazánk egy mosolyban gazdagabb világ megteremtéséhez is hozzátesz: nemzetközi fogsorok sokaságát tesszük rendbe fogászati szolgáltatásaink keretében. És, talán a világ árubőségét nem gyarapítjuk annyival, mint szeretnénk, a mellbőséghez azért hozzáteszünk rendesen! Tehát a honi esztétikai sebészetet sem kell félteni. Az NHS szakértői szerint hazánk piacvezető Európa fogászati szolgáltatási piacán, és a plasztikai sebészetben is a dobogón állunk.
Egy szó, mint száz az egészségipar valóban kitörési pont lehet hazánk számára, amelynek számos egyéb pozitív hozadéka is van, például: egyértelmű, hogy a wellnessben utazó szolgáltatók nem a szmogos fővárosban fogják felhúzni patinás épületeiket, sokkal inkább olyan eddig háttérbe szorult településeken, melyek megfelelő természeti adottságaik révén odavonzhatják a hétköznapi robot után szusszanni vágyó vendégeket. Ez pedig jó bevételi forrás lesz e települések önkormányzatának is, növeli a foglalkoztatást, maga után vonja az infrastruktúra fejlődését - csakhogy a legjelentősebb hozadékokat említsük.
Forrás: Nemzetgazdasági Minisztérium (2010): Új Széchenyi Terv Vitairat: A talpra állás és felemelkedés új fejlesztéspolitikai programja www.ngm.gov.hu